Kondycja psychiczna dzieci i młodzieży po 2020 roku znacznie się pogorszyła, o czym świadczy liczba najmłodszych Małopolan z zaburzeniami psychicznymi i zaburzeniami zachowania. Rodzice, rówieśnicy, nauczyciele, wychowawcy oraz szkolni psychologowie i pedagodzy są realnym wsparciem dla młodych ludzi. Wspomina o tym najnowszy raport Małopolskiego Obserwatorium Rozwoju Regionalnego pt. "Wsparcie psychologiczne dzieci i młodzieży w Małopolsce".
Na potrzeby raportu przeprowadzono szereg ankiet i wywiadów wśród dyrektorów szkół, psychologów szkolnych oraz rodziców dzieci uczęszczających do szkół. Szukano odpowiedzi na pytanie: jak wygląda wsparcie psychologiczne dla dzieci i młodzieży oferowane w szkole, jak również w instytucjach pozaszkolnych.
Zaufanie do psychologów zależy od atmosfery w szkole
Liczba diagnozowanych osób w grupie 14-18 lat co roku wzrasta, zarówno w skali kraju, jak i w Małopolsce. Aż 49% przedstawicieli instytucji psychologicznych i psychiatrycznych z Małopolski oceniło stan psychiczny uczniów jako zły lub bardzo zły. Na kondycję psychiczną dzieci i młodzieży najbardziej wpływają problemy rodzinne, takie jak konflikty, rozwody czy przemoc domowa oraz brak wsparcia emocjonalnego w najbliższym otoczeniu.
Poziom zaufania dzieci i młodzieży do nauczycieli, psychologów i pedagogów w dużej mierze zależy od jakości relacji oraz atmosfery panującej w szkole. W kontekście dobrostanu psychicznego uczniów dużą rolę odgrywa szkoła jako przestrzeń, która nie tylko sprzyja rozwojowi intelektualnemu, lecz oferuje również wsparcie psychologiczne.
Zatrudnienie psychologów w małopolskich szkołach utrzymuje się na wysokim poziomie, choć w obrębie województwa nadal występuje 13 % placówek, w których tego specjalisty brakuje.
Długie kolejki, niedobór specjalistów, obawa przed stygmatyzacją
Poza podkreśleniem istotnej roli psychologów szkolnych w systemie wsparcia psychologicznego dzieci i młodzieży raport pokazuje deficyt specjalistów i ich niskie zarobki oraz brak zatrudnienia na pełny etat.
Na system wsparcia psychologicznego dzieci i młodzieży poza szkołą składa się wiele instytucji, z którymi szkoły współpracują. Mimo intensywnej współpracy zauważono szereg problemów, utrudniających otrzymanie wsparcia, w tym długie kolejki oczekiwania na terapię, niedobór specjalistów i niska świadomość społeczna oraz obawa przed stygmatyzacją.
Po więcej danych na temat systemu wsparcia psychologicznego dzieci i młodzieży w Małopolsce zapraszamy do lektury raportu.
*Raport powstał w ramach projektu „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych” realizowanego w ramach inwestycji KPO A3.1.1 „Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, przedsięwzięcie”.
Opracowanie tekstu: Biuro Prasowe UMWM
Opracowanie grafik: Małopolskie Obserwatorium Rozwoju Regionalnego