Rynek turystyczny w Polsce i Małopolsce
Autor: | Agnieszka Górniak, PBS |
Wydawca: | Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego |
Wersja językowa: | polska |
Rodzaj publikacji: | analiza |
Rok publikacji: | 2012 |
Temat: | turystyka |
Plik raportu: | Pobierz |
Słowa kluczowe: | baza noclegowa, lokalne organizacje turystyczne, Małopolska, natężenie ruchu turystycznego, Polska, produkty turystyczne, rynek turystyczny, turyści, turystyka, województwo małopolskie, |

Opis:
Małopolska jest ważnym regionem turystycznym Polski i Europy, dlatego polityka regionalna w zakresie pobudzania rozwoju turystki oraz zarządzania przestrzenią w tym zakresie jest bardzo istotna. Raport Rynek turystyczny w Polsce i Małopolsce diagnozuje poziom rozwoju małopolskiej turystyki na tle pozostałych polskich i europejskich regionów.
Na potrzeby badania przeanalizowano szereg danych zastanych oraz zrealizowano badanie ilościowe na ogólnopolskiej próbie 500 przedsiębiorstw z sektora turystycznego. W ramach badania poddano analizie biura podróży działające na terenie województw. Określono zarówno względny udział badanego regionu na rynku krajowym, jak również dynamikę zmian zachodzących na rynku regionalnym i krajowym.
Firmy turystyczne są ważnym partnerem przy rozwijaniu potencjału turystycznego w regionach, dlatego przeanalizowano ich kondycję finansową, plany na przyszłość, zasięg działania, poziom współpracy z innymi partnerami z branży turystycznej. Prześledzono również kierunki działalności w poszczególnych polskich województwach, w rozróżnieniu na biura działające w granicach kraju, poza jego granicami oraz w obu obszarach. Takie rozróżnienie pozwoliło na określenie specyfiki małopolskiego rynku biur podróży i wskazanie na istotne atrybuty różnicujące go od pozostałych rynków regionalnych.
W badaniu uwzględniono także takie aspekty jak poziom rozwoju i wykorzystania bazy noclegowej, poziom natężenia ruchu turystycznego oraz zarządzanie przestrzenią w zakresie pobudzania turystyki i tworzenia nowych produktów turystycznych. W analizie przedstawiono również liczbę placówek muzealnych i galerii oraz frekwencję w tych obiektach, jako miernik atrakcyjności kulturowej regionu implikujący jego turystyczne użytkowanie.
W celu określenia podaży markowych produktów turystycznych zestawiono liczbę certyfikatów przyznawanych przez Polską Organizację Turystyczną regionom w ramach corocznych konkursów. Dodatkowo zestawiono liczbę działających w województwach lokalnych organizacji turystycznych (LOT), co pomogło w określeniu aktywności branży turystycznej na polu współdziałania przy tworzeniu ofert i produktów turystycznych.
Aby określić stopień rozwoju funkcji turystycznej Małopolski i możliwości jej wzrostu w przyszłości przywołano dane europejskie w zakresie liczby miejsc noclegowych, liczby placówek muzealnych i frekwencji w muzeach. Porównano także nasycenie bazą noclegową Małopolski i krajów europejskich w celu odpowiedzi na pytanie czy jest na tyle wysokie, iż uniemożliwi dynamiczny wzrost w przyszłości.
Zapraszamy do lektury raportu.