Rola turystyki w gospodarce województwa małopolskiego
Autor: | Andrzej Binda, Anna Łobodzińska |
Wydawca: | Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego |
Wersja językowa: | polska |
Rodzaj publikacji: | analiza |
Rok publikacji: | 2020 |
Temat: | turystyka |
Plik raportu: | Pobierz |
Słowa kluczowe: | branża turystyczna, gospodarka, Krakowska Izba Turystyki, Małopolska, przedsiębiorcy, turystyka, |

Opis:
Badanie ankietowe zrealizowano w dniach 28 stycznia–10 lutego 2020 roku, a więc przed rozpoczęciem pandemii wirusa SARS-CoV-2, która szczególnie dotknęła branżę turystyczną. Badanie składa się z dwóch części. Celem badania było określenie jaka jest rola turystyki w rozwoju gospodarczym województwa małopolskiego.
Pierwsza część bazuje na przeglądzie dostępnych źródeł wiarygodnych danych związanych z ruchem turystycznym. Zebrano w tym przypadku zestawy danych ilościowych, pochodzących ze statystyki publicznej oraz administracyjnych źródeł danych. Dane te pozwalają na bieżący monitoring udziału rodzajów działalności związanych z turystyką w gospodarce województwa. W ich skład wchodzą:
- dane o liczbie turystów i udzielonych noclegach od 2010 roku;
- wartość dodana brutto ogółem i w wybranych sekcjach PKD;
- liczba wydanych informacji podatkowych PIT-11 pracującym w podklasach związanych z turystyką; według pracujących wg sekcji PKD i powiatów województwa małopolskiego;
- przedsiębiorstwa turystyczne zarejestrowane w REGON.
Druga część to badanie ankietowe skierowane do podmiotów świadczących usługi w zakresie turystyki i działalności pokrewnych. Zakres podmiotowy objął jednostki zrzeszone w Krakowskiej Izbie Turystyki oraz informacje na temat:
- zmian w rentowności przedsiębiorstwa;
- oferowanych produktów i usług;
- istotnych dla firmy rynków turystycznych i grup klientów;
- zauważanych problemów i barier rozwojowych;
- innowacyjnych rozwiązań w działalności firmy;
- spodziewanych zmian w koniunkturze branży turystycznej;
- wizji rozwojowych turystyki w regionie;
- planów rozwojowych przedsiębiorstwa;
- prowadzonej działalności promocyjnej;
- oczekiwań w zakresie wsparcia wybranych działań.
Zapraszamy do lektury raportu.