Reklamy w przestrzeni publicznej oraz ekonomia społeczna w opinii mieszkańców Małopolski
Autor: | Barbara Surmacz |
Wydawca: | Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego |
Wersja językowa: | polska |
Rodzaj publikacji: | analiza |
Rok publikacji: | 2023 |
Temat: | rozwój regionalny |
Plik raportu: | Pobierz |
Słowa kluczowe: | ekonomia społeczna, Małopolska, Małopolskie Obserwatorium Rozowju Regionalnego, przestrzeń publiczna, |

Opis:
W niniejszej edycji badania opinii mieszkańców Małopolski skupiono uwagę na dwóch obszarach tematycznych:
- postrzeganiu reklam w przestrzeni publicznej oraz
- znajomości usług ekonomii społecznej.
Wyniki przeprowadzonych analiz posłużą ocenie prowadzonych polityk publicznych oraz będą przydatne w identyfikacji punktowych obszarów interwencji polityki regionalnej.
Aż 58% z badanych Małopolan wskazało, że reklamy umieszczane w przestrzeni publicznej wpływają negatywnie na odbiór krajobrazu i jego walory estetyczne. Małopolanie zapytani o to, co nie podoba im się w reklamach, najczęściej wskazywali na niedopasowanie do architektury budynku, otoczenia oraz rozpraszanie uwagi (dotyczy reklam usytuowanych wzdłuż dróg, skrzyżowań). Ankietowani zwrócili również uwagę na zbyt dużą ilość reklam w przestrzeni publicznej.
Niemal 60% badanych Małopolan spotkało się z pojęciem „ekonomia społeczna”. Najrzadziej z tym terminem zetknęli się najmłodsi respondenci (18–24 lata).
Małopolanie deklarujący styczność z pojęciem „ekonomia społeczna” najczęściej kojarzą ją z przedsiębiorczością oraz z rozwojem lokalnym. Ponad połowa Małopolan mających styczność z terminem „ekonomia społeczna” nigdy nie spotkała się z ofertą przedsiębiorstw społecznych.
Po pełne wyniki badania zapraszamy do lektury raportu!